Escoltar, filtrar i delegar

COMUNICAT #1

REPTES COMUNICATIUS 2018: ESCOLTAR, FILTRAR I DELEGAR.

Ja fa temps que es parla de la comunicació transversal, de qualitat, amb les justes jerarquies, entre departaments i generacions, com a important repte comunicatiu. Suposem doncs, i dic suposem, que tots aquests desafiaments els tenim superats, que ja hi hem invertit temps i recursos en el passat perquè hi hem cregut, i perquè hem pensat que millorant aquestes qüestions també milloraria la nostra organització. Pensem doncs, ara i avui, en quins seran els reptes comunicatius de la nostra empresa/projecte/entitat pel 2018. Personalment els tinc clars: escoltar, filtrar i delegar.

ESCOLTAR

Quin gran repte aquest. Comunicativament parlant és dels grossos. Mirem, veiem, escrivim, teclegem, però escoltem? Poc o molt poc. Per tant, i sense aturar-nos en el significat romàntic de la pròpia paraula; ens surt molt car empresarialment “no escoltar”. Aquest fet, que pot semblar insignificant en un primer moment comporta mals entesos, presa de decisions errònies, gran pèrdua de temps i evidentment de diners. Escoltar avui dia s’han convertit en un art. Hi ha autèntics mestres de l’escolta perquè la majoria malauradament no ho som. Escoltem-nos doncs. Escoltem als nostres caps, als nostres subordinats, als nostres proveïdors, evidentment als nostres clients, a la nostra competència. Escoltar ens fa ser millors persones, millors directius, millors emprenedors, millors professionals, i en definitiva, optarem a tenir millors organitzacions.

Però per escoltar no m’estic referint a mantenir-nos davant del nostre interlocutor amb un mig somriure dibuixat als llavis i aguantar-li la mirada uns quants segons seguits; per escoltar, m’estic referint a ESCOLTAR: fer atenció.

FILTRAR

El repte recau en saber destriar el gra de la palla. A tots ens arriba un gran volum d’informació diàriament. Google, ràdio, tv, xarxes socials, articles d’opinió, tertúlies, correus electrònics… hem de ser rigorosos. Hem de tenir clar el nostre objectiu, el missatge que volem transmetre i el “a qui”, sobretot comunicativament parlant, hem de tenir molt clars els nostres públics objectiu, sinó podem anar donant puntades de peu en l’aire malbaratant recursos. Per tant, és exageradament important saber filtrar bé tot allò que ens arriba per aconseguir el nostre objectiu; l’èxit d’un projecte en concret, el nostre reconeixement professional, el bon fer de la nostra organització. Cal aprendre a filtrar adequadament tots els continguts que ens arriben. Alguns esdevenen de gran interès, els altres són purament una pèrdua de temps.

DELEGAR

No tinguem por. Ens hem d’envoltar dels millors. En una entrevista de feina hem de seleccionar el millor professional. No hem de pensar que potser en un futur si resulta ser tan bo ens podria prendre la nostra posició, o fins i tot influenciar negativament el nostre equip. Si nosaltres som capaços d’agafar la millor professional, voldrà dir que tenim talent, que confiem en les nostres aptituds, que donarem el millor de nosaltres mateixos i també com a conjunt, i que per tant, i el més important, no tenim por de rodejar-nos dels millors, de fer-ho saber, i de delegar-los feines que ells les poden arribar a fer millor que nosaltres. D’això se’n diu ser bon professional. En l’era en que ens trobem és important ser francs amb nosaltres mateixos, compartir amb el nostre equip i delegar quan sigui el moment.

Potser aquest tercer repte s’escapa una mica de la vessant estrictament comunicativa i el podríem classificar com un repte més en l’entorn de la gestió empresarial, però finalment, saber delegar, és saber comunicar amb efectivitat.

Diria que als meus 36 anys i després d’haver format part de diverses organitzacions amb càrrecs de responsabilitat, atenent reptes exigents i escoltant a directius de tot tipus, els tres grans reptes que tenim comunicativament parlant per aquest 2018 són els esmentats.